BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Nybörjare: Träningsråd

Nybörjare: Träningsråd

Set priority
Show messages by
From: Jokehim
This Post:
22
78351.1
Date: 03/03/2009 05:40:13
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Tänkte dela med mig av lite grundläggande råd gällande träningen för nya användare

1) Fokusera på 1-2 positioner.
-Det som är valbart är PG, PG/SG, Wings (SG/SF), Forwards (SF/PF), PF/C och C.
-Problemet med 3 positioner är både att det ger mindre effektiv träning och att det kräver att du har fler spelare som är värda att offra träning på.

2) Val av spelare
a) Ålder helst 18 år men ska definitivt inte vara gammal. Kan från min erfarenhet inte utesluta att det är klokt att träna en 21-åring men det bör gå långsammare att träna upp egenskaper och det bör vara färre år som det går träna med någorlunda effektivitet.
b) Om du tränar 1 position ska du ha tre spelare att träna. Den tredje kommer få svårt få full träning så kan vara billigt alternativ. Om du tränar 2 positioner så tränar du 5 spelare och har en 6:e som är lite billigare och får mindre träning.
c) Fastna inte för mycket på potential. Jag har tränat spelare med låg potential (6th man) i två säsonger och ser ingen skillnad i träningseffektivitet gentemot övriga. Däremot kan du sälja spelare med hög potential som du tränar upp för betydligt högre summa så av det skälet kan det vara värt en investering.
d) Om du behöver 5 träningsspelare så lägg hellre pengar på en billig spelare än avstå från att köpa in spelare. Jag köpte spelare för $6000 som nu har $14223 i lön och lär gå att sälja för över miljonen efter bara två säsonger. Köpte även en spelare för $1000 som har väl så bra egenskaper som denna spelaren.

3) Träningseffektivitet
-Alla spelare behöver 48 minuters träning för full effektivitet. Därför viktigt rotera laget även i seriematcher. Jag kör i regel med två starters på bägge träningspositionerna. Min femte spelare får spela i en av matcherna som backup. I träningsmatchen spelar både min femte och sjätte spelare från start och av övriga fyra ordnas så att de kommer upp i minst 48 minuter.
-Missa inte boka träningsmatch när du är ute ur cupen!

4) Tränare
-Lägg pengar på tränare då du kommer träna spelarna snabbare. Har dålig koll på prisläget men nivå 5 är förstås att föredra medan nivå 4 kanske är det mer realistiska ekonomiskt sätt.

5) Försäljning
-Min tolkning av transfermarknaden är att är man ute efter pengar så är det effektivast att sälja efter en säsongs träning snarare än flera säsongs träning. För ditt eget lags bästa är det troligen svårt få tag i en lika bra spelare som den du tränat effektivt i 2-3 säsonger så av det skälet kanske man lika gärna ska satsa på att stärka sitt eget lag.
-Jag har seriöst ingen aning om när försäljning är mest rekommendabelt.

6) Rotera träning
-I Buzzerbeater verkar det viktigt att spelarna är bra på det mesta. Träna inte samma egenskap för länge utan anpassa din träning även till sekundära egenskaper som handling och passing för både Shooting Guards och Centrar.
-Vilken nivå för primära och sekundära egenskaper? Det kan jag inte heller svara på men däremot är det inte bra att träna t.ex. Hoppskott (Jump shot) till Marvellous samtidigt som du har pitiful i handling.
-Vad behöver varje spelare? Se (3944.3) för råd från mer erfaren användare.
- Värt att veta är att en spelare med högre lön behöver inte vara bättre. Beror på hur spelarens egenskaper är anpassad till bl.a taktik. (Korrigerat mot tidigare som kanske var lite för vilseledande text).

Vet inte om jag missat något men hoppas detta kan vara till nytta för några nya (och för alla del gamla) managers.

Viktigt enligt min bedömning är att träna så många spelare som möjligt och att göra det effektivt genom att alltid träna samma spelare.

Last edited by Jokehim at 11/16/2010 16:52:20

From: jacob_f

This Post:
00
78351.2 in reply to 78351.1
Date: 03/03/2009 13:13:10
Glaskulans IF
SBBL
Overall Posts Rated:
142142
Värt att veta är att lönen är anpassad till spelarens bästa egenskap så en $50000 spelare bör kunna vara betydligt sämre än en $25000 spelare om han endast är tränad i en egenskap som t.ex. Inside Shot.

Förklara mer! :P

From: Jokehim

This Post:
00
78351.3 in reply to 78351.2
Date: 03/03/2009 14:47:33
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Kanske överdrev jämförelsen men i de trådar som jag läst i globala och eller help english har det sagts att när man räknar fram lönen så läggs extra stor tyngd på den främsta egenskapen. Finns inte verifierat officiellt förstås men tror det är rätt väl dokumenterat detta.

Kanske fler än jag som läst om detta?

From: Mannen

This Post:
00
78351.4 in reply to 78351.3
Date: 03/03/2009 15:17:24
Overall Posts Rated:
7575
Jag tror lönen beräknas, så som jag försökt beskriva i (71786.1).

Där framgår att de primära egenskaperna påverkar lönen kraftigt.
Jag tar det enklaste exemplet, en center:
Ett steg i:
IS höjer lönen 13%
ID 14%
RB 13%
BL 7%
OD 1%

För andra positioner gäller andra siffror och spelaren "byter position" när lönen på en annan position blir högre än den nuvarande.

En center med 15 i rebounding (5 i alla andra skills) har således lägre lön än en med 10 i rebounding och inside defence (5 i alla andra skills) om än marginellt.

Det är iaf min teori...

/Mannen
From: Jokehim

This Post:
00
78351.5 in reply to 78351.4
Date: 03/03/2009 15:51:50
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Verkar som ni som skrivit i den tråden har en poäng så jag har mildrat mina kommentarer om spelarlöner. Klart är dock att högre lön endast är en indikator på att spelaren är bättre inte ett bevis på det.

From: Mannen

This Post:
00
78351.6 in reply to 78351.5
Date: 03/03/2009 16:16:49
Overall Posts Rated:
7575
Det instämmer jag helt i!

/Mannen
From: Rosen

This Post:
00
78351.7 in reply to 78351.1
Date: 03/07/2009 09:04:09
Overall Posts Rated:
7373
Hej,

Jag är ny här.

Har spelat 1 säsong men har inte börjat bry mig förrän den här säsongen.

Läser så mycket jag orkar och hinner i det engelska forumet.

Jag tror jag fick ett rätt bra lag från början då jag varit i final i Div 3 utan att egentligen bry mig.

Jag tror att jag gjort några halvdåliga köp på transfern pga övertro på potential. Men jobbar på med det jag har nu och satsar på att träna upp PG/SG.

Jag fortsätterläsa men tänkte att man kanske kan få ett snabbt svar här på svenska :)

Det jag har svårt att förstå är de olika hjälpprogammen.
Vilka hjälpprogram ska man skaffa egentligen? Vilka är fortfarande aktuella? Och vad har man de till?






From: sglinkan

This Post:
00
78351.8 in reply to 78351.7
Date: 03/07/2009 09:17:40
Overall Posts Rated:
4141

Det går alldeles utmärkt att spela utan hjälpprogram!

"Luck har nothing to do with it..."
From: Jokehim

This Post:
00
78351.9 in reply to 78351.7
Date: 03/07/2009 09:55:11
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Har testat Buzzerbeater Scout men blev inte imponerad av det. Jag tvivlar på att det finns något speciellt bra hjälpprogram.

Är ju också rätt svårt att lista vilka viktigaste egenskaperna på en viss position är när spelarna kan ha helt olika roller i en position så vet inte om det skulle vara så lätt göra ett bra hjälpprogram liknande dem som finns i Hattrick.

Däremot finns det skaplig hjälp att få i svenska forumet

From: Rosen

This Post:
00
78351.10 in reply to 78351.9
Date: 03/08/2009 10:40:06
Overall Posts Rated:
7373
Tackar för svaret.

Hur håller man enklast reda på spelarnas utveckling?

Man får ju ingen bra träningsrapport utan måste ju hålal koll på pilarna själv. Känns som det skulle behövas ett bra sätt att hålla koll på vem som fick bättre egenskaper och när. Funderar man på att sälja spelare t ex är det ju bäst att sälja precis efter en "upp-pluppning"

Blev även lite irriterad efter gårdagens match när jag såg att reserver och startspelare fått lika mycket speltid. Då blir det ju svårt att få till 48 min på alla spelare jag vill träna, för Startspelarna kommer kräva 1 start till för att garanterat få 48 min.

This Post:
00
78351.11 in reply to 78351.10
Date: 03/08/2009 12:10:46
Overall Posts Rated:
8080
Om man klickar in på respektive spelare så ser man staplar för hur bra en spelare är. Av staplarna framgår också vilka egenskaper som höjts, respektive sänkts, under den senaste tiden. Möjligen är der en supporterfeature dock.