BuzzerBeater Forums

BB Nederland > U21 National Team Debate Thread

U21 National Team Debate Thread (thread closed)

Set priority
Show messages by
This Post:
00
304553.3 in reply to 304553.2
Date: 06/04/2020 03:50:03
Talentinho
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
472472
Second Team:
De Grote Spelers
Laat ik voorop stellen dat het allereerst de keuze van de manager blijft, wat te doen met een talent. Deze keuzevrijheid kan/mag niet afgenomen worden. Wel staat het vrij om een dialoog te starten over de mogelijkheden, op een manier waarbij de desbetreffende manager zich niet onder druk gezet voelt (hooguit verleid), om op die manier mensen te behouden voor dit mooie spel.

In mijn beleving zijn we vrij georganiseerd en gestructureerd aan de slag met training binnen BB NL. Maar door een paar procesaanpassingen kunnen we hopelijk meer optimaliseren, om zo ook het U21 meer profijt te laten hebben. Ik benader het als volgt:

Het NT heeft prioriteit. We zien op dit moment wat een goede coördinatie tot gevolg kan hebben. En dat is genieten. Maar om tot optimalisatie te komen, is een inzicht nodig over langere tijd om de behoefte te bepalen. Je ziet bijvoorbeeld dat een NT-selectie rond de 20 kandidaten nodig heeft om een succesvol team te kunnen kiezen. Als onze processen qua opleiden kloppen, zullen die spelers allemaal 135-150+ TSP hebben. Je wilt dat deze pool van 20 spelers constant blijft. Dus wanneer er 1 speler in het risicogebied van drops komt (33+), dat de volgende klaar staat.

Dit uitgangspunt bepaalt vervolgens het proces omtrent doorstroom per lichting. Met optimale training kunnen spelers rond hun 26e aansluiting vinden bij de NT-selectie. Hypothetisch: Een big komt in de hogere leeftijdscategorie, wat betekent dat er een big van 26/27 jaar klaar moet zijn om toegevoegd te worden aan de selectie. Vervolgens moet bepaald worden wat de piketpaaltjes per seizoen zijn om dat te kunnen behalen.

Gezien het feit dat er altijd wat onzekerheid zit in de ontwikkeling van spelers, als gevolg van blessures, trainingsdiscipline manager en foutenlast van spelers, wil je beginnen met voldoende spelers zodat het wegvallen van enkele van deze talenten er niet toe leidt dat je geen vervanger hebt. Een oplossing indien de gewenste toe te voegen speler wegvalt bij een generatie is bij de volgende generatie 1 speler meer van dit type uit te vragen. Je wilt dus zo lang mogelijk dat 2 van dit type spelers beschikbaar blijven. In de ideale, (hopelijk realistische) situatie is dat op 23/24-jarige leeftijd nog het geval.

Hoe ga je er vervolgens voor zorgen dat je op 23-jarige leeftijd nog 2 van die spelers hebt? Puur op gevoel zou ik zeggen dat je 4 spelers met NT-potentieel voor die specifieke positie op moet leiden. Door de eerder genoemde 3 uitdagingen, kan je 50% daar waarschijnlijk van wegstrepen door de seizoenen heen. Alle overige talenten zouden zoveel mogelijk functioneel gemaakt moeten worden voor het U21. Volgens mij zijn we bij de draft goed in staat om te identificeren wat de grootste talenten zijn, om vervolgens met de managers af te stemmen of zij de spelers richting NT gaan trainen. Is een speler de 5e in lijn en pakken de managers van nr. 1 t/m 4 de handschoen op, dan kan je ook goed de verwachtingen managen dat de speler waarschijnlijk niet het NT gaat halen.

This Post:
00
304553.4 in reply to 304553.2
Date: 06/04/2020 14:53:55
Flexible Flamingo's
II.1
Overall Posts Rated:
168168
Second Team:
Dutch Knicks
Hi kalebam,

Ik ben korter van stof dan 3pk, zie ik al

Training is keuzen aan de manager, vind ik. Wel moeten we proberen te sturen om de MVP+ talenten te laten trainen met het oog op het NT. Maar als een manager het leuk vindt om een U21-spelertje te hebben (wat m.i. sneller gaat), dan is dat zijn keuze.

Wel wil ik kijken of we wat uitblinkers krijgen in de MVP- categorie, zodat we een mooie mix van spelers voor het U21 krijgen.

Volgens mij verschillen 3pk en ik hier niet zoveel in.

This Post:
00
304553.6 in reply to 304553.5
Date: 06/05/2020 01:59:38
Talentinho
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
472472
Second Team:
De Grote Spelers
Hi Kalebam,

Bedankt voor je vragen.

Hoe wil ik managers motiveren om goed te trainen? Op 2 manieren, allereerst door met ze te spreken over de mogelijkheden van hun speler en de upside die er zit aan het hebben van een U21 speler. Dat het ook voor het eigen team een bonus is. Anderzijds door jaarlijks een overzicht te geven van alle lichtingen, met toelichting v.w.b. de ontwikkeling en wat het toekomstperspectief is.

Wil ik alles alleen doen? Volgens mij doe je het managen van een NT niet alleen. Zoals aangegeven is het forum een goede plek om tactieken te bespreken en een discussie over te hebben. Ook sta ik open voor hulp om het contact met de managers te onderhouden en de workload wat te verdelen. Twee, of drie, weten meer dan één. Daarnaast verspreid je op die manier ook het risico dat zaken niet goed worden opgepakt als er onvoorziene omstandigheden zijn.

Wat betreft de perfecte speler op iedere positie, dat is een uiterst uitgebreide vraag. Er is in mijn beleving geen perfecte speler. Alles is afhankelijk van de tactieken die je wilt spelen, zowel aanvallend als verdedigend. Daarnaast zijn er nog een paar complicerende factoren, het type speler dat waarschijnlijk succesvoller is binnen U21, hoeft niet de speler te zijn met het hoogste aantal TSP. Primaries zijn belangrijker dan secondaries per positie, maar spelers met secondaries kunnen deels ook compenseren met de juiste tactiek, wanneer tegenstanders veel monoskilled zijn. Het zou in de praktijk dus kunnen betekenen dat we spelers heel veel getraind hebben op 1-1 en deze 100 TSP hebben maar deze minder nuttig gaan zijn dan spelers die 85 tsp hebben op voornamelijk de primaries.

Je wilt een team dat goed zit in primaries (guards: OD, OS, PA => bigs: ID/IS/SB/RB) maar ook wat spelers heeft die een afwijkende skillset hebben waardoor je aanvallend die inside guard hebt, of de outside big en anderzijds verdedigend in staat bent om effectief zones en m2m te kunnen spelen.

Last edited by 3point king at 06/05/2020 02:00:39

This Post:
00
304553.7 in reply to 304553.5
Date: 06/05/2020 10:14:39
Flexible Flamingo's
II.1
Overall Posts Rated:
168168
Second Team:
Dutch Knicks
Hi Kalebam,

Bedankt voor je vraag. Ik denk alleen dat je er niet veel wijzer van wordt. Ik denk dat 3pk en ik (en veel andere managers in NL) op veel punten op één lijn zitten.

Wat mij betreft bestaat er geen ideale speler, alles hangt af van de tegenstander, tactiek, vorm, etc. Je moet proberen bij elke wedstrijd de juiste spelers op te stellen, soms mono-skilled monsters, soms de allrounders.

Elk seizoen hebben we er wel een toppertje tussen zitten (Pinxteren in S48, De Beer in S49). We moeten ernaar toe dat we meerdere 'top'spelers op meerdere posities krijgen.


This Post:
11
304553.9 in reply to 304553.8
Date: 06/05/2020 10:43:00
Flexible Flamingo's
II.1
Overall Posts Rated:
168168
Second Team:
Dutch Knicks
Eens. Het is ook een beetje saai wanneer er twee kandidaten zijn en er wordt niets gevraagd.

Zoals gezegd, ik denk dat 3pk en ik niet zoveel zullen verschillen in de aanpak.
We zijn ook beide ervaren managers (3PK sinds november 2007, ikzelf sinds maart 2008)

Beide ervaring met U21 (3pk 8 seizoenen bij NL, ik weet niet of hij ook een ander land heeft gedaan, ik 2 seizoenen IJsland, 14 seizoenen Oostenrijk en nu 2 seizoenen NL).

3pk's prijzenkast is wel een stukje groter 🤣 en wat actiever op het forum, waar ik wat meer op de achtergrond ben.

Maar ja, ik sta nu op 84 % populariteit, dus waarom wisselen

Iedereen moet zelf kiezen wie zijn voorkeur heeft, ik denk dat er in deze geen slechte keuze mogelijk is.

Succes !