BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Tankar om draften

Tankar om draften

Set priority
Show messages by
This Post:
00
72398.1
Date: 2/9/2009 4:40:39 PM
Overall Posts Rated:
3434
Det skulle vara kul o höra lite hur alla andra tänker när ni gör eran draft.
Sätter ni alltid en 5 stjärnig spelare med 5 i potential i absoluta toppen oavsett vad han har för position?
Är en spelare av den kalibern alltid ett säkert kort eller har någon erfarenhet av att köpa grisen i säcken?
Hur högt vågar ni värdera boxscore? Spelare med högt betyg, hög potential och uselt boxscore mot en halvscoutad spelare med makalöst boxscore?
Sist men inte minst, vart drar ni gränsen? Hur bra skall en scoutad spelare vara för att hamna över de helt ouscoutade spelarna?

Personligen är jag en fan av boxscore spelare. Visst kan en usel spelare ha en bra dag och vice versa, men sätter han 9 assist och 10/12 skott på 23 minuter så måste han ha några värden som är rätt iaf.
Jag tror det är ganska standard men jag sätter kategoriskt all spelare med 3 bollar i betyg under de oscoutade lirarna. T.om visa fyror åker ner i botten om det är ointressant position/potential.
Som sagt, någon som plockat en 5 - A - 5 och blivit gruvligt besviken? Har själv aldrig varit med om det men då är detta min andra draft någonsin.

This Post:
00
72398.2 in reply to 72398.1
Date: 2/10/2009 3:06:16 AM
Overall Posts Rated:
00

Har aldrig haft någon sådan spelare scoutad. Visst sätter jag de med fem först men om dom har bara 1 eller 2 i potential så halkar dom neråt i fem-högen.

This Post:
00
72398.3 in reply to 72398.2
Date: 2/10/2009 4:04:45 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Väljer hellre en spelare med hög potential före än med hög grade. 3 bollar i grade och 5 i potential väljer jag före 4 i grade och 4 i potential utan tvekan. Bryr mig inte så mycket om vilken position spelaren har men beror väl till viss del på att jag tränar small forwards och då kan egentligen kombinera träning likväl med PG som med center. Behöver lite mer inside på mina spelare nämligen men helst tar jag SG eller SF om jag fick välja. Går ju dessutom få en fin slant om man plockar upp Superstar med 6000 i lön så föredrar det även om jag inte själv kommer träna spelaren

This Post:
00
72398.4 in reply to 72398.3
Date: 2/10/2009 4:47:37 PM
Overall Posts Rated:
00
Hur många av er som hamnar i serietopp - topp 6 - satsar pengar på draften
Inte jag
Ger det nåt om man slutar högt i serien?
(min första säsong, andra draft)

R
Artuna Ozelots
SWE III.8

Last edited by Rapidcopse at 2/10/2009 4:47:57 PM

This Post:
00
72398.5 in reply to 72398.4
Date: 2/10/2009 4:51:46 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag har satsat 20k per vecka större delen av säsongen. Hoppas det ger utdelning, fick inget kul på de som scoutats 2 ggr, så jag väljer fortfarande i blindo...

/Mannen
This Post:
00
72398.6 in reply to 72398.5
Date: 2/10/2009 5:05:17 PM
Overall Posts Rated:
22
Som SK här, 20k i veckan.. Fick dock några ganska lovande spelande, och ja.. bättre att inte välja i blindo. Och man kan få en fin spelare även om man väljer sist.

This Post:
00
72398.7 in reply to 72398.4
Date: 2/10/2009 5:33:33 PM
Overall Posts Rated:
2929
Har bara satsat 10k då jag spelar i en ganska aktiv serie o hamnade 2:a. Räknar inte med att få några stjärnor i draften. Det vara bara 1 av de 11 som scoutats 2 ggr som var ngt att ha.

Förra säs fick jag dock en A+ trots att jag även då valde näst sist. Men det ska nog till en hel del tur för att få en topp-spelare om man är ett topplag.

This Post:
00
72398.8 in reply to 72398.4
Date: 2/10/2009 5:59:37 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Eftersom jag spelar i lägsta serienumret i divisionen så får vi alltid nya lag först vid inaktivitet så vi har antagligen en av de mest aktiva division III serierna.

Om man tittar på förra säsongens draft i min serie, http://www.buzzerbeater.com/BBWeb/draftSummary.aspx?season=6&leagueid=238, så tror jag det är rätt små skäl att oroa sig över att man väljer sent . 12 av 16 lag fick första valet i första rundan och ingen fick sämre än tredjevalet. Även i andra ronden klarade alla sig bra utom seriesegrarna.

Jag har denna gång fått rätt bra spelare att välja bland så det känns bra. 12 spelare med star grade 5. Av dessa är 6 scoutade dubbla gånger och däribland finns det en med potential 4 som är 18 år. Skulle inte vara fel få han i draften. Väljer relativt tidigt då jag slutade 5 i serien så kanske kan man få denna spelaren

This Post:
00
72398.9 in reply to 72398.4
Date: 2/10/2009 8:25:49 PM
Overall Posts Rated:
3434
Det är värt att satsa pengar på scouting som topplag i div 3. Bara att räkna efter hur många aktiva lag du har i serien.
Jag väljer sist i våran 3a och jag har 2-3 väldigt aktiva och 3-4 halvt aktiva lag för mig. För resten av lagen blir det lotten som avgör draften.
Som jag skrev i en tidigare tråd. Jag är nästan mer orolig över sannolikheten att ett av soplagen prickar in mina topp picks än att mina 6 aktiva motståndare scoutar fram precis samma lirare som jag.

Är det ingen som har erfarenhet av att drafta en 5 star, 5 potential A spelare?
Jag har en 18 åring med den ratingen på min draft sheet och det känns nästan som tjänstefel att ha honom så långt ner som jag har.
Skulle vilja ha lite insikt i hur spridningen på en sådan spelare är. Är det en garanterad jackpot eller kan rapporterna vara missvisande?
Hans box score berättar en helt annan historia. Om inte dåligt så i bästa fall mediokert.

En till sak jag har funderat på.
Draft systemet är designat så att man inte kan dela med sig av infon till andra.
Olika box score visas för olika användare osv, men allt det vet ni redan.
Hur är det med rating och potential då? Är den exakt densamma eller kan den skilja sig marginellt från användare till användare.
T.ex jag ser en spelare som har 3 star rating C+ medans ett annat lag ser honom som 3 star rating B-.
Antar att det bara går att spekulera men det skulle vara kul o veta.

This Post:
00
72398.10 in reply to 72398.9
Date: 2/11/2009 1:54:08 AM
Overall Posts Rated:
00
Ok
era svar har gjort mig lite klokare
Jag tycker fortfarande att risken är för stor att bli av med en spelare högt på sin önskelista, snodd av nån annan före, om man kommer in sent i turordning


Sen måste väl allt vägas mot vad en motsvarande spelare kostar i inköp - alltså köpa istället för att plocka i draften

Nån med tankar/erfarenheter kring detta?

R
Artuna Ozelots
SWE III.8

This Post:
00
72398.11 in reply to 72398.9
Date: 2/11/2009 3:44:08 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Jag skulle tveklöst välja en 18-årig spelare med 5 star och 5 potential först. Ifall du får en spelare med MVP potential och 6500 i lön skulle jag gissa att du kan sälja spelaren för en bra slant och istället köpa in en betydligt billigare spelare som du tränar istället.

Har du redan nu spelare som du tränar är det ju inte ens säkert att du är i behov av nya draftade spelare. Själv fick jag faktiskt två rätt bra spelare i draften men har haft svårt träna dem då jag redan har 4 andra spelare som jag tränar. Slutade med att den bättre av spelarna såldes allt för sent i säsongen och allt för billigt då det inte fungerar så väldans bra med 6 spelare i träningsposition. Den andra spelaren kändes betydligt intressantare trots lägre lön då han hade högre potential och inte var för lång för sin träningsposition.

Tänker inte vara lika desperat att träna 6 spelare kommande säsong och möjligt jag säljer av de spelare jag draftar av det skälet. Har en spelare med 6th man Potential som efter två säsonger fortfarande ökar i egenskaperna men ska nog sälja av han efter denna säsongen. Borde vara riktigt attraktiv även om han knappast går att träna så väldans mycket mer.