BuzzerBeater Forums

BB Nederland > passing belangrijk voor schotpercentage?

passing belangrijk voor schotpercentage?

Set priority
Show messages by
From: Ruaidri
This Post:
00
241761.1
Date: 5/17/2013 1:58:05 PM
Nightearls
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
538538
Second Team:
Silver Onions
Het houd mij al een tijdje bezig. Waarom schiet de ene speler beter als de andere als de skills vrijwel gelijk zijn.

Van de week werd de vraag bij mij weer actueel, door een gesprek in de chat met 3point-king.

Ik denk dat het antwoord weleens voor een gedeelte kan liggen in de verhouding driving/passing.

Mijn idee was altijd dat hogere driving zou moeten leiden tot hoger schotpercentage want de speler is beter in voorbij zijn tegenstander komen. In de praktijk kan ik dit echter niet echt bevestigd zien tot nu toe.

Van de week kwam echter een andere suggestie bij mij op, door de discussie met 3point. Ik denk nu het volgende. Als alle skills gelijk zijn bij twee spelers behalve driving en passing. Dan de speler die meer passing heeft, heeft een hoger schotpercentage.

Ik heb een klein onderzoekje gedaan en vooralsnog lijkt deze theorie te kloppen.

Graag zou ik weten of meerdere tot deze conclusie zijn gekomen of kunnen laten zien met een voorbeeld dat het zo is of toch niet.

Only in the dark, we succeed!
This Post:
00
241761.2 in reply to 241761.1
Date: 5/17/2013 2:43:56 PM
Overall Posts Rated:
506506
Een hogere passing zorgt voor een stuk betere schotselectie, aangezien je speler dan sneller mogelijkheden van vrijstaande teamspelers kan vinden en benutten. Een speler met lager passing zou vaker dat slechte schot nemen aangezien hij de bal niet bij zijn teammaat kan krijgen.

Ik ben het met je eens dus ;)

This Post:
00
241761.3 in reply to 241761.2
Date: 5/17/2013 4:08:04 PM
Talentinho
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
481481
Second Team:
De Grote Spelers
Met de aanpassing van SB is het dus wachten op een team gevuld met spelers die een hoge JS hebben en keihard kunnen verdedigen, met daarbij 1 penetrator a la Lebron (dus ook hele goede passing) en we hebben de toekomst van BB-teams?

This Post:
00
241761.4 in reply to 241761.2
Date: 5/20/2013 4:13:28 AM
Overall Posts Rated:
9494
@Ruaidri: Dat had ik je vorig jaar al gezegd ;-)

Hogere passing zou in principe niet mogen uitmaken voor schotselectie, immers het gaat om de balvaardigheid van de speler in de passing naar medespelers toe. Met andere woorden, de speler kan de bal kwijt naar een medespeler en zal dus geen schot nemen met als resultaat minder schoten.De speler die de bal niet makkelijk kwijt kan zal dus vaker onder druk schieten en vaker missen wat resulteert in een slechter schot percentage. Dat is vrij logisch

In de praktijk (real life basketball) is het zo dat de echte schutters ze inderdaad ook loepzuiver kunnen geven en ook nog redelijk kunnen schieten onder druk. Hoe beter de passing van een speler, hoe nauwkeuriger ook het schot is. Uitzonderingen daar gelaten. Goed voorbeeld van een speler die goede passing en een goed schot heeft is Arvin Slagter (ZZ Leiden) terwijl in hetzelfde team schutter Mike Schachtner rondloopt die geen normale paas kan geven......als schutter zonder druk wel dodelijk maar met druk rampzalig.

Dus mijn conclusie: Beter passing is nauwkeurigere speler en dus betere schutter