BuzzerBeater Forums

BB Nederland > U21 National Team Debate Thread

U21 National Team Debate Thread (thread closed)

Set priority
Show messages by
This Post:
00
331485.2 in reply to 331485.1
Date: 4/30/2026 3:26:24 PM
The Golden Warriors
II.2
Overall Posts Rated:
6262
Second Team:
The Golden Warriors II
Welkom allemaal! Wie van de huidige aanwezige managers wil de spits afbijten met de eerste vraag richting mij of de andere kandidaat (Tesse) voor het U21 Bondscoachschap!

This Post:
22
331485.4 in reply to 331485.3
Date: 5/4/2026 4:54:36 AM
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
556556
Second Team:
The Milk
Leuke vraag! Ik leid even in met wat meer context dan voor jou nodig zal zijn maar voor sommige nieuwe managers misschien wel van pas komt.

Context
Vanwege het elastisch effect bij trainen en mogelijk andere factoren kan het voor de lange termijn voordelig zijn om bepaalde skills eerst te trainen. Zo wordt bij guards en small forwards vaak begonnen met 1v1-Forwards training wat driving, handling maar ook jump shot en inside shot traint. Je krijgt er al snel veel skills bij waarbij JS en IS de aanval ook helpen. En de verhoogde handling/driving hebben later een positief elastisch effect op bijvoorbeeld OD en Passen waardoor dat later snel omhoog gaat.

Alleen kan dit voor het U21 teveel spelers opleveren die er ongeveer hetzelfde uit zien en die als ze iets meer main skills training ipv DR en HA hadden gehad nog een stuk beter zouden zijn op dit moment.

Dus het is een strijd tussen optimale lange termijn of toch even voordeel ook op de kortere termijn in ruil voor een iets minder optimale lange termijn.

Vaak wordt ook nog een onderscheid gemaakt tussen spelers met potentie 9 en 10 wat hoog genoeg kan zijn om het NT te halen (afhankelijk van de rol) en spelers die lagere potentie zijn en dus optimaal voor U21 getraind kunnen worden.

NT vs U21
Voor de grote talenten geldt dat ze lang mee kunnen draaien in het NT en 1 a 2 seizoenen in het U21. Wat dat betreft heeft het NT de voorkeur als belangen botsen. Ik zie het als “80/20”: grotendeels kijk je naar de lange termijn voor het NT en af en toe maak je een kleine aanpassing als dat niet te veel kost en wel het U21 helpt. Eindoordeel hierbij ligt altijd bij de manager zelf.

Mijn eigen situatie nu is bijvoorbeeld Lars Versteegh met 20 jaar:

JS 9 JR 10
OD 8 HA 10
DR 10 PA 9
IS 8 ID 8
RB 10 SB 3

Qua NT zou hij waarschijnlijk beter nog even 1v1 FW kunnen trainen om het elastisch effect te verhogen. Tegelijkertijd zou hem dat voor het U21 redelijk onbruikbaar houden ondanks op dit moment 85 TSP. Hij zal ofwel OD erbij moeten krijgen om outside te kunnen verdedigen (en speelbaar te worden op PG/SG/SF of ID en IS om een Power Forward te kunnen worden. In dit geval zal ik dus toch mijn training wat aanpassen om voor het U21 bruikbaar te worden en ik train nog steeds skills die ik uiteindelijk toch in zijn build wil hebben.

Voordelen:
- Bruikbaar voor het U21.
- Motiverend voor de manager om speler in een nationaal team te hebben
- Wat extra ervaring

Nadeel:
- Mogelijk iets lagere eind skills door lager elastisch effect.

Los van technische factoren is ook de factor doorzettingsvermogen in trainen belangrijk om het NT te halen. Ik denk dat het U21 hier ook wat in kan helpen door al te ervaren hoe het is om dankzij jouw training een speler uit te zien komen in het nationale U21 wat kan helpen in het later pushen voor de laatste skills voor het NT.

Crunchy! If you eat fast enough
This Post:
00
331485.6 in reply to 331485.5
Date: 5/4/2026 4:16:52 PM
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
556556
Second Team:
The Milk
Bij ervaren managers is het denk ik vooral een gesprek in de vorm van een verzoek of het mogelijk is om de komende tijd ergens X of Y bij te trainen en dan met de context erbij van de selectie waarom het ofwel nodig is om hem speelbaar te maken ofwel omdat het helpt bij een gat in de selectie. Bij onervaren managers blijft het ook een verzoek maar zie je vaak dat ze meer op zoek zijn naar concreet advies. Dus dan zou ik het iets eerder formuleren als dat ze bijvoorbeeld nu eerst OD kunnen optrainen naar 13(?) en daarna verder zouden kunnen gaan met XYZ (afhankelijk van de speler en de skills waarschijnlijk 2 suggesties bieden en daarbij mijn eigen voorkeur of advies benoemen). Op die manier geef je sturing maar blijft het ook de ervaring voor de managers als een zelf te kiezen pad.

Crunchy! If you eat fast enough