BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Försäljning av spelare

Försäljning av spelare

Set priority
Show messages by
From: Jokehim
This Post:
00
76891.1
Date: 02/25/2009 08:32:47
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Vad har ni för erfarenheter av att sälja spelare för stora pengar? När man kollar på transfersidan får man intrycket av att det är svårt att tjäna mer pengar på en spelare genom att fortsätta träna dem i flera säsonger. Känns som man mest ökar spelarens lön och sina egna löneutgifter och att det nästan blir svårare att sälja spelaren för att andra klubbar inte har råd med ytterligare en spelare med över $10000 i lön.

Vilka reflektioner gör klubbar som tränat och sedan sålt sina spelare efter 3-4 säsonger? Försökte redan förra säsongen sälja min SG för ett i mitt tycke inte märkligt högt pris men var inga intressenter.

Är fundersam över om jag ska sälja av någon/några av de spelare jag tränat ett par säsonger för att inte drunkna i för höga lönekostnader och sakteliga närma mig ekonomins brant. Ser man på mina intäkter så är jag inte säker på att jag kan gå +-0 ens med nuvarande löneläge och med tanke på att lönekostnaderna lär stiga med ytterligare minst 30% om jag fortsätter träna mina 20-åringar så blir det ju tveklöst ohållbart, åtminstone i division III.

This Post:
00
76891.2 in reply to 76891.1
Date: 02/25/2009 11:25:50
Overall Posts Rated:
88
Är väl inte riktigt svar på din fråga, men det bör ju även bero på när på dygnet man lägger ut spelaren. Antar i detta spel på många spelare västerut att ju senare på kvällen desto bättre?

Annars undrar jag själv hur man ska förfara. Sett flera transfers av spelare runt 3-4 miljoner som verkar gått bra, men jag vet iofs inte hur ovanliga de är...

Mina 2 bästa spelare ligger nu på 14.000 i lön. Hade tänkt träna dem en säsong till för att få ut ännu mer pengar, men det kanske är fel tänkt av mig?

This Post:
00
76891.3 in reply to 76891.2
Date: 02/25/2009 11:51:30
Overall Posts Rated:
8080
Spelet är störst i Europa tror jag.

När det gäller träning så tror jag att Jokehim har i princip rätt, även om jag tror att gränsen går högre upp än $10000. Jag tror att väldigt många tränar på sina spelare för att dom ska bli bäst, men behovet av dom spelarna är inte tillräckligt stort än. Det verkar vara ungefär samma årskull som tränas av de flesta, så det blir möjligen brist på bra spelare om några säsonger.

This Post:
00
76891.4 in reply to 76891.3
Date: 02/25/2009 12:08:46
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Intrycket är att det heller inte är tänkt att de rikaste klubbarna ska ha råd med löneutgifter på 350000 i veckan och är väl vad som skulle krävas för att ha 5 fulltränade starters (lön $50000) och 5 duktiga backups (lön $10000). Men kan ju hända att BB stärker alla klubbars ekonomier den dagen man har ett så stort utbud av spelare med dessa löner så att inte enbart de allra rikaste har råd med dessa löner.

Är ju stor skillnad mot hattrick där man kan träna spelare i åtminstone 3 säsonger utan att bekymra sig över att man inte har råd behålla dem för att lönerna då överstiger matchinkomsterna. I alla fall har mina spelare efter 2 säsonger i hattrick inte i närheten av lika betungande löner som efter 2 säsonger i BB. De 4 spelare jag tränat i två säsonger har nu så höga löner att redan med nuvarande löneläge kommer hamna nära nollresultat baserat på en hemmamatch i veckan och inga cupintäkter.

Men antar att detta är något BB kommer åtgärda successivt kommande säsonger. Inte ens de som började säsong 1 har äldre spelare 25 år bland sina draftade spelare ...

This Post:
00
76891.5 in reply to 76891.4
Date: 02/25/2009 12:39:31
Overall Posts Rated:
88
Men nu ska ju cup-pengarna öka ordentligt om jag förstått saken rätt. Då borde ju både transferpriserna gå upp, samt möjligheten till dyrare spelare. Och detta för ganska många lag. (Iaf här i sverige där många möter bot-lag och klarar sig vidare några omgångar åtminstone.)

Vad tror ni andra att lönegränser går vid? Vill ju som sagt inte fastna med spelare som inte går att sälja...

Vad är förresten lönen beroende av. Om jag tränar ex passningar nu, kommer det höja lönen på min C oavsett hans andra förmågor? (Eller räknas högsta värdet mest, som i hattrick?)

This Post:
00
76891.6 in reply to 76891.4
Date: 02/25/2009 12:45:58
Overall Posts Rated:
8080
Ja, lönepolicyn mellan HT och BB är ganska olika. Medan BB har en hyfsat kontinuerlig löneökning så har HT valt en märkligt exploderande lön som innebär att lönen är i princip oviktig till en viss nivå för att sedan betyda allt. Märklig och tråkig lösning enligt mig.

Nu är BB fortfarande i ett utvecklingsskede så inkomsterna i de högsta divisionerna är fortfarande beskattade och kommer alltså att öka. Dessutom är väl träningshastigheten fortfarande uppsnabbad, så i framtiden kommer det inte gå lika snabbt att utveckla toppspelare.