BuzzerBeater Forums

Sverige - II.4 > Säsong 72

Säsong 72

Set priority
Show messages by
From: Jokehim

To: iuff
This Post:
00
332185.4 in reply to 332185.3
Date: 7/24/2026 5:34:48 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
194194
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Vinner du mot Malmö så blir du i värsta fall uppflyttad som bästa lag som inte vann playoff. Förlorar du mot Malmö blir det inte uppflyttning om jag förstått det rätt då jag är tämligen säker på att det är bästa lag som förlorar finalen som går upp som bästa förlorare och inte bästa lag i grundserien som inte vunnit serien.

From: iuff

This Post:
00
332185.5 in reply to 332185.4
Date: 7/25/2026 3:04:08 PM
IK Guts
SBBL
Overall Posts Rated:
99
Ajdå, då får jag hoppas på att det inte stämmer. Har för mig att det gäller oavsett hur det går i slutspelet att det bästa laget i grundserien får en automatisk plats.

Edit:

Hittade denna text i guiden:

One extra promotion spot will be awarded to the team with the best regular season record (conference ranking being the most important criteria)

Kan vara så som du säger men tror nog att jag klarar mig ändå om den här texten stämmer.

Last edited by iuff at 7/25/2026 3:09:06 PM

This Post:
00
332185.6 in reply to 332185.4
Date: 7/31/2026 10:39:56 AM
Malmö Highflyers
SBBL
Overall Posts Rated:
2020
Second Team:
Arlöv Highflyers
Förstår jag det hela rätt om jag säger att jag måste vinna för att bli uppflyttad? Har inte kollat men går man på vinster? Ähh spekulationer :-P

Tycker nog att det skulle vara så enkelt att om man vinner flyttas man upp men då blir SBBL inte fullt tänker jag?

Dom borde utöka SBBL tycker jag eller en liga med fler mindre länder och då skall jag erkänna att jag vet inte hur många som spelar i Svedala..

/fieldstar

This Post:
11
332185.7 in reply to 332185.6
Date: 7/31/2026 12:13:25 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
194194
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Det är fem lag som flyttas upp från de fyra serierna i tvåan. Den bästa förloraren följer med segrarna. Jag har för mig att man måste förlora finalen för att kunna flyttas upp och i så fall är det förloraren i min final som tar den platsen. Om det är bästa laget som inte får automatisk uppflyttning så tar laget du slog ut i semifinalen platsen upp. Så du måste vinna finalen för att flytta upp sen får vi se om jag minns reglerna korrekt vad gäller den som tar "lucky loser" platsen upp. Tycker det är galet att man flyttar upp en extra och inte antingen enbart seriesegraren som förr i tiden eller de två konferenssegrarna.

Svenska BB skulle vinna mycket om man hade en multiplicerare av 2 istället för 4 mellan olika divisioner men tyvärr är inte detta fallet. Det skulle vara mycket trevligare för nya lag att hamna i division 3 istället för division 2 så att de får mer passande motstånd. Det är just nu 86 lag i svenska BB. Det är 80 lag som får plats i division 1 och 2 så därför är det numer lag även i division 3. Från typ säsong 4 till säsong 20 var det alltid fullt med lag i tredjedivisionen och det var rentav lag i fjärdedivisionen under några säsonger men sen länge har inte ens de första två divisionerna varit fyllda så positivt att man återigen vuxit över 80 lag så att division 3 aktiveras. Det är dock alltjämt lite väl dålig återväxt då de flesta lagen i högsta serien har spelat väldigt många säsonger och konkurrensen i tvåan är tunn vilket märks av att större delen av lagen som åker ut brukar ta sig tillbaka om det är rutinerade managers.