BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 15

Säsong 15

Set priority
Show messages by
From: Rosen

This Post:
00
168708.461 in reply to 168708.460
Date: 4/11/2011 7:20:57 AM
Overall Posts Rated:
7373
Måste även säga att det är riktigt trevligt att ha löner på 730k å inte behöva betala en spänn för det :D

Nu måste jag dock fatta något beslut snart, för börjar man med bortamatch så är det ju 1,4 Mille i löner som ska ut innan första hemmamatchen....

From: jeanluc

This Post:
00
168708.462 in reply to 168708.454
Date: 4/11/2011 7:26:26 AM
Overall Posts Rated:
55
tror ändå att lag som Ardbeg, Vattjom och Slamdunkers ska vara starkare än Estudiantes även i så fall om man vill lägga krut på att klara sig kvar. Övriga lag håller däremot en rätt bra standard men tror att både Glaskulan och KFUM Skellefteå kan få det besvärligt precis som IOW som ju presterade otroligt bra med tanke på sitt lag denna säsongen. Inte heller övriga tre lag är säkra från ett rejält dipp.

Finns det något lag som inte kommer ha det tufft nästa år enligt jokehi?. Får det bara till Spånga, Telefonplan och Bissy som inte räknas upp. Varför skulle inte tex telefonplan få det tufft isåfall? Gick ju med nöd till slutspel och detta trots att man inte satsade på cupen.

OK en brasklapp där på slutet om övriga lag...

Last edited by jeanluc at 4/11/2011 7:27:43 AM

This Post:
00
168708.463 in reply to 168708.462
Date: 4/11/2011 7:33:47 AM
Overall Posts Rated:
8080
Hur går det med serietipset? Jag tycker att jag borde ligga bra till. Jag menar, laget jag tippade som segrare, Masen, vann väll alla i stort sett alla matcher dom satsade i? ;)

From: Jokehim

This Post:
00
168708.464 in reply to 168708.462
Date: 4/11/2011 8:11:13 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Spånga har ett riktigt fint lag så svårt se dem dippa. Telefonplan och bissys lag däremot börjar se lite gamla ut och inte heller var det mycket som skiljde dessa lag mot KFUM och Glaskulan denna säsongen. Bissy måste ju snart lika riktigt jobbigt till lönemässigt. 7 av bissys spelare är minst 30 och snart börjar väl tapp av egenskaper och i så fall måste nog bissy börja bygga om från grunden. Man kan ju undra om han då lägger ner sitt lag, kanske rentav för att byta till sitt hemland med helt nytt lag. Kommer dock gå mycket snabbare bygga om från det han har än att starta om i hemlandet så det senare känns avlägset. Inom 2-3 säsonger är det nog troligt att bissy måste ta steget nedåt i seriesystemet dock för inte går det väl att sälja av 30-åringar och köpa in nästan helt nytt lag med yngre spelare även om träning lönar sig rätt dåligt?

This Post:
00
168708.465 in reply to 168708.464
Date: 4/11/2011 8:45:25 AM
Overall Posts Rated:
7373
Om du och Bissy säljer alla era spelare, hur mycket tror du det skiljer i vad ni får in totalt?

This Post:
00
168708.466 in reply to 168708.464
Date: 4/11/2011 9:00:06 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag tror att folk är lite överrädda för "gamla" spelare. Jag har ju själv Tobbe och CL33 som båda är 30 år. ingen av dom har droppat något hittills och jag förväntar mig inte att dom gör det på ett tag heller.

I övrigt har jag en av mina ursprungsspelare, 42-årige Mats Billing, kvar i truppen. Senaste säsongen så tappade han 1 steg i JS och ett i SB, inte så jättemycket m.a.o. Å andra sidan är han ju ganska usel från början, så jag kan tänka mig att höga förmågor tappas snabbare. Är det någon som vet i vilken ålder man kan börja förvänta sig tapp och hur snabbt det går?

Kuriosa: Han är fortfarande nivå 12 på straffar, så det är inte skottet han tappat med åren, utan det är nog mest förmågan att röra sig på plan och undvika motståndarna.

From: jacob_f
This Post:
00
168708.467 in reply to 168708.459
Date: 4/11/2011 9:44:58 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Undra om det är läge för mig att sälja av laget. Jokehim tror inte på mig och sku88an verkar gå upp i SBBL-kopian. :/

From: Jokehim

This Post:
00
168708.468 in reply to 168708.465
Date: 4/11/2011 10:03:12 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Om du och Bissy säljer alla era spelare, hur mycket tror du det skiljer i vad ni får in totalt?

Försöker ge ett svar på din fråga. Gjorde en uppskattning av värdet på bägge lags spelare utifrån transfer jämförelse och vilda gissningar på t.ex. Topic. Mina beräkningar är att hans lag antagligen är värd mer än mitt i nuläget. Så länge alla lag har rätt begränsat med pengar säljs inte yngre spelare för så mycket mer än äldre spelare. Dock tror jag att jag övervärderar hans lag i jämförelse med mitt.

Det som väl mest får mig att tro att han har begränsat med antal säsonger i hetluften är ifall han fortsätter satsa på titlar kommande säsonger för då blir det svårt få några större summor för de flesta spelarna. Tror inte heller han med sina löner gör speciellt mycket i vinst på veckobasis men det är svårt för mig att bedöma. Detta gör förstås att hans kassa att inhandla spelare inte stiger nämnvärt. Inte ens säker på att han plussar fortfarande. Kaljus och Topic borde dock säkra hans ekonomi och han kan bygga om ifall han vill stabilisera sig i SBBL men i lite mer anonym position.

Men visst jag kanske överskattar hans problem. Verkar ju som 20k spelare går för 300k medan 70k spelare kan gå för 900k trots att åldern är samma. Jag har en fördel i bättre tränare också så att jag kan bygga mina spelare snabbare men behöver ju inte vara så mycket värt trots allt. Vore intressant se hur Kaljus ser ut för kan hända jag kraftigt övervärderat hans värde.

From: sku88an

This Post:
00
168708.469 in reply to 168708.467
Date: 4/11/2011 12:41:46 PM
Overall Posts Rated:
2929
Tja, antingen får jag väl leka o spela ut GIFarna totalt när vi möts... annars får du la sälja av o bli ungefär lika förnedrad av de mkt större o starkare SBK-boysen :)

This Post:
00
168708.470 in reply to 168708.468
Date: 4/11/2011 1:01:25 PM
Overall Posts Rated:
7373
Du kan ju kolla Kaljus betyg från när han spelar SG å inse att Guardskillsen är bland de bästas i vår serie. Sen lägger du till 2-3 säsongers insideträning med skills som började på 5-6.

Så han har en väldigt fin guard, med grymt bra sidoskills (vilket iofs inte jag värderar så högt, men de som kan tänkas betala mycket för bra spelare värderar ofta sånt väldigt högt).

Jag gissar att Kaljus skulle gå nånstans mellan 3,5 och 4,5 mille.

Topic har hög lön, men det är inte lika vanligt som bland insidespelare. Han gör ju även väldigt bra betyg både på SG och PG, så han är nog inte ett extremt snedtränat lönemonster.

Valines är ju vår series bästa PF, så med den lönen bör ju även han vara rätt balanserad och fin, så även om han är gammal skulle han i dagsläget nog inbringa en hel del pengar.

Hans enda unga träningsobjekt är nog värd ungefär lika mycket som dit stjärnskott.

Tycker det vore kul om han byggde om istället för att lägga ner om några säsonger, konkurrensen i Div II blir ju sämre för varje säsong när det inte fylls på nerifrån med starka lag i samma takt som det läggs ner lag bland de ~40 bästa.

Har inte kollat så noga på ditt lag. Känner bara spontant att jag nog skulel vara intresserad att byta mitt lag rakt av mot Bissys idag. Inte säker påatt jag vill det om 1-2 säsonger dock.

This Post:
00
168708.471 in reply to 168708.466
Date: 4/11/2011 1:44:29 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag tror att folk är lite överrädda för "gamla" spelare. Jag har ju själv Tobbe och CL33 som båda är 30 år. ingen av dom har droppat något hittills och jag förväntar mig inte att dom gör det på ett tag heller.

I övrigt har jag en av mina ursprungsspelare, 42-årige Mats Billing, kvar i truppen. Senaste säsongen så tappade han 1 steg i JS och ett i SB, inte så jättemycket m.a.o. Å andra sidan är han ju ganska usel från början, så jag kan tänka mig att höga förmågor tappas snabbare. Är det någon som vet i vilken ålder man kan börja förvänta sig tapp och hur snabbt det går?

Kuriosa: Han är fortfarande nivå 12 på straffar, så det är inte skottet han tappat med åren, utan det är nog mest förmågan att röra sig på plan och undvika motståndarna.

Jag har för mig att det är 32 eller 33 man börjar tappa, men går väldigt långsamt iaf första säsongen så inte säkert man märker det. Så jag kommer ihåg det iaf. Jag håller med om att det inte är något jätteproblem förutom att spelarna tappar brutalt i transfervärde. Jag har nog några spelare som jag planerar att köra tills de dör.

/Mannen
Advertisement